Sonntag, 1. November 2009
Über die Heiligen &
hier gefunden
Nein, ich werde nichts über Allerheiligen schreiben, sollte jemand Bedenken haben, daß ich mich als Protestant dieses Themas bemächtigen will, er sei beruhigt. Aber ich bekenne, ich verehre die Allerheiligenlitanei, klingt wahrscheinlich nicht sehr logisch. Vor mehr als einem Jahr hatte ich schon einmal kurz angedeutet, warum. Und auch dort findet sich schon dieses Stück von dem Begräbnis Papst Johannes Pauls II., ich hatte kurz überlegt, ob es unangemessen sei, so beiläufig an ihn zu erinnern. Aber ich denke nicht. Das mag manchen enttäuschen, doch ich habe enormen Respekt und mehr für ihn empfunden.
Das mit der Verehrung der Heiligen wird einem als Protestanten wirklich schwer gemacht, ich gestehe, daß da durchaus ein Zwiespalt durch mich hindurchgeht. Und ein Blick in die Bekenntnisschriften, so die „Confessio Augustana“, das Augsburgische Bekenntnis von 1530, hilft da nur bedingt:
„Der 21. Artikel
Vom Dienst der Heiligen
Vom Heiligendienst wird von den Unseren also gelehrt, daß man der Heiligen gedenken soll, damit wir unsern Glauben stärken, so wir sehen, wie ihnen Gnade widerfahren und wie ihnen durch Glauben geholfen ist; dazu daß man ein Beispiel nehme von ihren guten Werken, ein jeder nach seinem Beruf, …
Durch die Schrift aber mag man nicht beweisen, daß man die Heiligen anrufen oder Hilfe bei ihnen suchen soll. ‚Denn es ist allein ein einiger Versöhner und Mittler gesetzt zwischen Gott und den Menschen, Jesus Christus‘, 1.Timoth. 2, welcher ist der einzige Heiland, der einzige Hohepriester, Gnadenstuhl und Fürsprecher vor Gott, Röm. 8. Und der hat allein zugesagt, daß er unser Gebet erhören wolle. Das ist auch der höchste Gottesdienst nach der Schrift, daß man denselben Jesus Christus in allen Nöten und Anliegen von Herzen suche und anrufe: ‚So jemand sündigt, haben wir einen Fürsprecher bei Gott, der gerecht ist, Jesum etc.‘“
Demnach wäre das Ave Maria, das zu meinem Gute-Nacht-Ritual gehört, überflüssig. Ach ich weiß nicht. Doch ich sehe, über diese Materie muß ich gründlicher nachdenken, nicht heute, heute bin ich zu zerstreut, zu vieles ist halb fertig liegengeblieben.
Aber mit etwas Kuriosem will ich enden. Wie schon gestern erwähnt, war Prof. Aue so freundlich, etwas von mir zu übersetzen, ich will mich nicht weiter über mein Verhältnis zu meinem Zeug ausbreiten, aber er hat es auch in sein umfangreiches Literaturarchiv aufgenommen. So über Wordsworth’s Daffodils zu stehen, da kommt man sich schon vor wie ein Hochstapler, aber zum Glück ist es ja eine Übersetzung. Lustig ist nur, als ich las „(1963 -)“ fragte mein Unbewußtes automatisch mürrisch, ja schön und wann ist der gestorben. Offenkundig noch nicht ganz.
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7 Kommentare:
It seems to me that praying to the saints in heaven is in principle no different from asking the saints on earth to intercede for us. Certainly, we must not imagine that they have power of their own, independent of God, to grant favors. But if one can ask one's pastor to pray, why not ask Mary or Paul or Francis of Assisi?
Oh a new pic, nice :-)
I havn't commented at your post, sorry, I will tomorrow, but to say it short here:
Indeed I agree completely with you, there is a certain inconsistency in the Protestant faith in this case I think.
About the Saints &
Translation
No, I won’t write something about All Saints' Day, should anyone have doubts that I want to misuse this topic as a Protestant, he can be reassured. But I admit I adore the Litany of the Saints (http://en.wikipedia.org/wiki/Litany_of_the_Saints), this sounds probably not very logical. More than a year ago I had already mentioned briefly why. And there is already too this song from the funeral of Pope John Paul II, for a moment I was thinking whether it was inappropriate so casually to remember of him. But I don’t think so. This may disappoint some, but I have felt enormous respect for him and more.
For Protestants it’s really difficult to be related with the worship of saints, I admit that there quite a conflict passes through me. And a look at the confessions, so “The Confessio Augustana”, the “Augsburg Confession” A.D. 1530 (http://www.ccel.org/ccel/schaff/creeds3.iii.ii.html), is only partly helpful:
"Art. XXI.—Of the Worship of Saints.
Touching the worship of saints, they teach that the memory of saints may be set before us, that we may follow their faith and good works according to our calling; … But the Scripture teacheth not to invocate saints, or to ask help of saints, because it propoundeth unto us one Christ the Mediator, Propitiatory, High-Priest, and Intercessor. This Christ is to be invocated, and he hath promised that he will hear our prayers, and liketh this worship especially, to wit, that he be invocated in all afflictions. 'If any man sin, we have an advocate with God, Jesus Christ the righteous' (1 John ii. 1).”
Thus the Ave Maria which is part of my bedtime ritual would be obsolete. Oh, I don’t know. But I see about this matter I have to think more thoroughly, not today, today I'm too distracted, too much is lying half finished.
But I want to end with something strange & funny. As I’ve mentioned yesterday, Professor Aue was kind enough to translate something from me (http://myweb.dal.ca/waue/Trans/Wisser-Herbst.html), I will not elaborate upon my relationship with my own stuff now, but he took it also in his extensive literary archive. To see myself above Wordsworth's Daffodils I was feeling like a conman, luckily it's a translation. But it was funny when I read “(1963 -)” my subconscious asked automatically grumpy, fine, and when did he died. Obviously “he” wasn’t quite.
Took me some time to get you,1. Ave Maria as nite prayer(weird), 2. the last part of your post is simply hilarious! I laughed! :-) Propz Pilgrim
@Pilgrim It's just a part of my nightly Latin-German omnium-gatherum, and I'm a bit weird indeed I guess.
I know very little about saints and was taught as a child that catholics were not really christians etc.
It's odd that in the U.S. "halloween", all hallows eve, or the evening of the sacreds, is such a big holiday, almost no one knows that is the night before all saints day and that is why it is called all hallows eve.
Seems like religion is sometimes a bit like war in your lovely country, but All Saints is a Protestant membrance day too, I was teached today, the only difference, wie pray with the saints not at them.
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